Klimaatakkoord krijgt veel kritiek

klimaatakkoord
In december 2018 werd het concept-klimaatakkoord aan het kabinet voorgelegd. Dat beschrijft de plannen om de CO2-uitstoot in Nederland te verminderen. In 2030 moet die uitstoot met pakweg de helft zijn teruggebracht vergeleken met 1990. Maar veel Nederlanders vinden die klimaatplannen te ver gaan. Ze zijn bang dat hen die veel geld gaan kosten. De lasten worden eenzijdig bij de burgers gelegd, terwijl de bedrijven als grootste vervuilers worden ontzien. Bovendien is het effect van de maatregelen globaal bezien te verwaarlozen. Sommige critici achten de plannen ook praktisch gezien niet uitvoerbaar. Wil men de gestelde doelen bereiken, dan zal de economie van het land stilvallen.


Gemeenten vanaf 2021 van het gas af


Al in 2021 moet elke gemeente aangeven wanneer welke wijk van het gas af gaat. Moet men als gevolg daarvan zijn huis ingrijpend verduurzamen? Dan komt men in aanmerking voor een goedkope gebouwgebonden financiering. Een dergelijke lening blijft bij verkoop op het huis rusten en is dus niet gekoppeld aan de eigenaar.



Energiebelasting op gas fors hoger

De energiebelasting op gas gaat omhoog. Om burgers met een minimuminkomen te compenseren, verhoogt men de jaarlijkse teruggave daarvan gedurende 4 jaar.

Huurwoningen verplicht duurzaam maken

Voor verhuurders en woningcorporaties gaat een verplichting gelden om de huurwoningen te verduurzamen. Het zijn vooral de woningbouwcorporaties die als gangmaker van die operatie gaan fungeren. Zij ontvangen extra financiële middelen om jaarlijks 30.000 tot 50.000 woningen aan te passen. Gaan de corporaties hun huurwoningen op grote schaal energiezuinig maken, dan zullen de kosten voor bezitters van een eigen woning ook snel dalen.

Subsidie bij aanschaf elektrische auto


Vanaf 2021 geldt bij aanschaf van een elektrische auto een subsidie van € 6000,-. Die subsidie daalt vervolgens elk jaar met € 400,- totdat in 2030 een bedrag van € 2200,- is bereikt. Voor benzine- en dieselauto's stijgt de motorrijtuigenbelasting vanaf 2021 elk jaar met enige tientjes. Ook de aanschaf wordt fiscaal meer belast. Bovendien stijgt de accijns op benzine en diesel enigszins.

Ook bij deze maatregelen passen weer twee kritische kanttekeningen:

  • waar komt de stroom vandaan waarop al die elektrische auto’s straks gaan rijden?
  • en waar blijven alle auto’s die we ‘vervangen’? Grote kans dat die straks nog jaren in Oost Europa rondrijden en dezelfde CO2-uitstoot veroorzaken. 


De industrie moet minder CO2 uitstoten


De energiebelasting voor industriële bedrijven gaat omhoog. Ook moet men concrete plannen maken om minder CO2 uit te stoten. Er komen financiële sancties voor bedrijven die deze plannen niet maken.  De boetes die daaruit voortvloeien belanden in een speciaal fonds. Daaruit kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor financiering van projecten om minder CO2 uit te stoten.

Kolen- en gascentrales dicht vóór 2030

Voor kolen- en gascentrales zal een nationale CO2-heffing gelden. Die heffing is echter minder hoog dan de afspraken uit het regeerakkoord. Uiterlijk in 2030 moeten alle kolencentrales in ons land gesloten zijn. Er zijn meer grote windmolenparken op zee gepland. Maar dat ontslaat provincies niet van de verplichting om ook op het land meer windmolenparken in te richten. En dat alles in combinatie met zonnepanelen op daken en in weilanden.

Wat kan de burger doen tegen deze klimaatplannen?

Het was bekend dat het kabinet op Prinsjesdag 2018 achterhaalde cijfers heeft gebruikt om de energierekening voor burgers te berekenen. Ook voor financiering van de klimaatplannen ziet men de bui weer hangen. Steeds meer is duidelijk dat de burger ook dat feestje gaat betalen. Maar kiezers kunnen bij de verkiezing van de Provinciale Staten in maart 2019 indirect een stem uitbrengen tegen deze klimaatplannen. Die verkiezing is immers ook bepalend voor de samenstelling van de Eerste Kamer. Als men de coalitie in de Eerste Kamer zijn meerderheid ontneemt, kan dat de klimaatplannen dwarsbomen. En op wie we dan moeten stemmen? Wel, Baudet is degene die zich het meest duidelijk heeft uitgesproken tegen de klimaatplannen.

Nederlandse milieuplannen hebben globaal gezien geen effect


De milieubeweging en politici als Rob Jetten streven naar een voortrekkersrol van Nederland in de verduurzaming. Maar nuchter bekeken hebben onze klimaatplannen volstrekt geen effect als de wereld om ons heen op de oude voet verder gaat. Wat bijvoorbeeld te denken van:

  • de ontheffing die China geniet voor al zijn kolencentrales;
  • ontheffingen ook voor opkomende economieën als die in India;
  • of de bruinkoolwinning die even over onze landsgrenzen wordt hervat? 

Komt de burger er eenmaal achter dat hij alle klimaatmaatregelen zelf gaat betalen. En beseft hij dat het resultaat mondiaal gezien hooguit 0,0003 graden Celsius bedraagt. Dan zijn de gele hesjes niet meer aan te slepen.      





Reacties