Elektrische auto's en hun impact op het milieu

elektrische auto
De elektrische auto heeft een imagoprobleem. Zijn reputatie is te goed. Zie je zo’n stekkerauto op straat voorbij 'schuiven', dan denk je al gauw: “Autorijden zonder enige emissie, goed toch”. Maar zijn elektrische auto’s wel zo'n grote ecologische vooruitgang? Of verergeren ze het klimaatprobleem alleen maar? Het thema is te complex voor een eenvoudig antwoord.




Zijn elektrische auto’s klimaatneutraal?

Ook de overheid merkt de elektrische auto als ‘schoon’ aan. Puur elektrisch aangedreven auto's stoten immers geen kooldioxide uit. Het ideale voertuig voor ons milieu dus. Maar dat is natuurlijk onzin. Emissie ontstaat ook bij elektromobiliteit. Weliswaar heeft een Tesla geen uitlaat, maar kolen- en gascentrales wekken nog steeds de meeste elektriciteit op. En die hebben schoorstenen. De klimaateffecten van deze centrales worden in het stroomnet door windturbines en zonneparken alleen maar verminderd. Ze heffen die niet op. Geen enkele serieus tot stand gekomen klimaatbalans, herhaalt de politieke bewering dat elektro-auto’s klimaatneutraal zijn.

De rekenkundige emissie van elektro-auto’s 

Trouwens, ook de fabrieken waar men de elektrische auto's bouwt, verbruiken energie. Wat daar wordt uitgestoten, moet men aan de voertuigen toeschrijven. Mobiliteit met de auto is natuurlijk nooit klimaatneutraal. Wil je een gevaarte van pakweg 800 kilogram op straat in beweging zetten, dan leidt dat tot een relevante CO2-impact. Hooguit is hun rekenkundige emissie, omgerekend naar gereden kilometers, minder dan de broeikasgassen die een voertuig produceert als het benzine, diesel of gas verbrandt.

De bouw van elektro-auto's vergt extra inspanning

De bouw van een elektrische auto echter, met name de productie van de batterij, vergt een inspanning die je niet hebt bij conventionele auto’s. Hij heeft het klimaat bij de dealer met nul kilometer op de teller al meer geschaad dan de benzine-auto ernaast.


Hoe lang gaat een accu van een elektrische auto mee


De accu is het belangrijkste en duurste onderdeel van een elektrische auto. Daarom willen kopers weten: hoe lang gaat de accu mee? En welke garanties geeft de fabrikant? Want vertrouwen in de dure batterijen en de betrouwbaarheid van de beloftes van de fabrikant, zijn noodzakelijk voor de acceptatie van elektrische auto's. Klanten weten immers van elektronische apparaten zoals mobiele telefoons of laptops dat batterijen na verloop van tijd en de gebruiksintensiteit aan prestaties inboeten en vervangen moeten worden.

Accu-garantie van 8 jaar


Het goede nieuws is dat elektrische auto's, in tegenstelling tot de lithium-ion-batterijen die in genoemde apparaten zijn geïnstalleerd, intelligent batterijbeheer hebben. Deze meet de temperatuur en spanning van elke individuele cel in de accu. Dit zorgt ervoor dat ze niet oververhitten of te koud worden en zo hun prestaties verliezen. Het doel is altijd om de celchemie zoveel mogelijk te beschermen. Een lange levensduur is dus realistisch. Als gevolg van de doorontwikkeling tot nu toe, zijn de fabrikanten - op enkele uitzonderingen na - een accu-garantie van acht jaar en 160.000 kilometer overeengekomen.

Zijn elektrische auto’s beter voor het milieu?


Een interessante vraag dient zich dus aan. Bieden elektrische auto's op hun totale levensduur een ecologisch voordeel ten opzichte van voertuigen met verbrandingsmotor? Die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Veel factoren spelen immers een rol:

  • het stroomverbruik;
  • de herkomst van de elektriciteit;
  • het klimaat ter plekke;
  • de productie van extra componenten, met name de batterij;
  • de levensduur en prestaties van de auto;
  • de politieke randvoorwaarden.
Zoals wel vaker, bepalen fundamentele aannames de uitkomst van de onderzoeken naar de impact op het milieu.

Reacties